Wydarzenia

Plan Społeczno-Klimatyczny instrumentem systemowej zmiany? Podsumowanie spotkania ws. uwag NGO do projektu PSK

Plan Społeczno-Klimatyczny może pomóc Polakom przygotować się na wejście w życie reform w zakresie transportu i budynków. 30 czerwca 2025 r. Instytut Reform przeprowadził spotkanie, które miało na celu dyskusję o najważniejszych uwagach strony społecznej do projektu tego dokumentu.

30 czerwca 2025 r., w ostatni dzień konsultacji publicznych, Instytut Reform przeprowadził spotkanie online poświęcone komentarzom organizacji pozarządowych do projektu Planu Społeczno-Klimatycznego. Na wydarzeniu obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury, którzy wysłuchali i odnosili się do uwag zgłaszanych przez NGO.

Podczas pierwszej części spotkania analityk ds. polityk publicznych Michał Wojtyło zaprezentował najważniejsze uwagi Instytutu Reform do projektu PSK. Wskazywał m.in., że należy opracować strategię walki z ubóstwem energetycznym i transportowym, a także zlikwidować kryterium wieku dla wsparcia bezpośredniego gospodarstw domowych (Zobacz: Dokument wart 11 miliardów euro. Instytut Reform ocenia projekt Planu Społeczno-Klimatycznego).

W kolejnej części wysłuchaliśmy głosu przedstawicieli i przedstawicielek 6 NGO wchodzących w skład grupy koordynującej uwagi trzeciego sektora dot. Społecznego Funduszu Klimatycznego i ETS2 (Polski Alarm Smogowy, Fala Renowacji, Habitat for Humanity Polska, Koalicja Klimatyczna, WiseEuropa i Polska Zielona Sieć). Zwracano m.in. uwagę na to, że wsparcie w ramach PSK pozostaje niewystarczające wobec skali potrzeb, czy że należy nadać priorytet inwestycjom w punktach zaopatrzonych w usługi i transport. Zauważono też, że nierozstrzygnięte pozostają kwestie podejścia do nieruchomości z własnością mieszaną. Ciekawy postulat dotyczył powiązania wypłaty wsparcia bezpośredniego z obowiązkiem zapewnienia dostępu do doradztwa energetycznego.

W ostatniej części spotkania pojawiły się dodatkowe głosy, w tym przedstawicieli Instytutu na rzecz Ekorozwoju i Transport & Environment.

Zapraszamy do lektury pełnego podsumowanie spotkania.

Zarejestruj się na wydarzenie